To figurer i med fargerik bakgrunn. Den ene figuren holder musikkinstrumentet lyr.
Vasilij Kandinskij, «Lyren», 1907, Paris, Centre Pompidou - Musée national d'art moderne - Centre de création industrielle © Pompidou, MNAM-CCI, Dist. RMN-Grand Palais / Philippe Migeat
  • 8. mai 2024 kl. 17.30–18.00
  • Nasjonalmuseet

I dette dypdykket ser vi nærmere hvordan Kandinskijs åndelige tilnærming til kunsten i hans tidlige karriere, bidro til utviklingen av et abstrakt formspråk. Omvisningen vil bli holdt av Ingrid Wisløff Aars som har jobbet med utstillingen «Kandinskij. Inn i det ukjente».

Vasilij Kandinskij (1866-1944) var en av 1900-tallets banebrytende modernister. Allerede i årene rundt første verdenskrig hadde billedkunstneren utviklet et finurlig univers av rytmiske former og farger som ikke lenger henviste til en fysisk virkelighet.

Dypdykk
Ønsker du å bli godt kjent med et kunstverk eller et tema i en utstilling? Bli med på en Dypdykk-omvisning hvor du kan få dypere forståelse for kunst, arkitektur og design!

Ønsker du kun et overblikk? Nasjonalmuseet tilbyr også «Nysgjerrig på», omvisninger som gir en enklere oversikt over et kunstnerskap, noen kunstverk eller et tema.

Arrangementet er gratis med gyldig inngangsbillett til museet.
Oppmøte i galleri grafikk og tegning.